Jakých pravidel by se měli lidé pří výběru instalační firmy držet? Určitě neuškodí razit heslo „důvěřuj, ale prověřuj“.
Pokud si zájemce potenciální dodavatele na internetu či pomocí jiných zdrojů „proklepne“, tedy zjistí si něco o jejich historii a referencích, rozhodně tím nic nezkazí.
Například na webu Refsite lze u některých společností dohledat recenze od předchozích zákazníků.
Věrohodná firma, která se instalacemi fotovoltaik zabývá, by pak měla zákazníkovi zajistit stoprocentní servis.
To v praxi znamená nejen vytvoření vhodného řešení (např. umístění solárních panelů či rozhodnutí o instalovaném výkonu) s ohledem na roční spotřebu domácnosti, ale také vyřízení různých žádostí, ať už jde o připojení k síti, nebo o dotaci, například z programu Nová zelená úsporám.
Pozor by si lidé měli dát také při nacenění celé zakázky. Některé firmy totiž mohou v nabídce uvést pouze cenu za technologii a nikoliv i za práci. Konečná cena pak může nemile nabobtnat, varuje jedna z instalačních firem S-Power Energies.
Holding Malina chce dokončit rozdělané zakázky.
„V S-Power Energies vždy uvádíme kompletní cenu a tu držíme za všech podmínek. Bez ohledu na inflaci nebo jiné události klient vždy platí přesně to, na čem se při podpisu smlouvy domluvíme,“ uvedl jednatel firmy Jaroslav Šuvarský.
Zákazník by měl při výběru firmy brát v potaz i skutečnost, že instalace FVE je dlouhodobou investicí, a tak se jako jistější varianta jeví výběr firmy, jež na trhu už nějakou dobu působí.
„Fotovoltaika má sloužit minimálně 25 let. Za tu dobu bude potřebovat aspoň občasnou údržbu a je otázkou, jestli firma, která vznikla v největším boomu před dvěma lety, tu bude i za dalších pět deset let,“ dodal Šuvarský.
Chronologické seřazení zásad a postupů, kterými se instalační firmy při jednání s (potenciálním) zákazníkem řídí, uvádí na svém webu Solární asociace, která sdružuje přes 600 institucí, firem a jednotlivců zabývajících se instalací, provozováním či servisem fotovoltaických systémů.
V 28 bodech si zájemce o FVE může přečíst vše podstatné o tom, jak se zákazníkem firmy pod hlavičkou asociace jednají.
Jednou z firem, která tyto zásady dodržuje, je Acetex. Jednatel společnosti René Milota Novinkám popsal, jak celý proces od oslovení zákazníkem až po samotné zhotovení FVE v případě jeho firmy probíhá.
Vše začíná nezávaznou konzultací zdarma, kdy zájemce osobně navštíví obchodně-technický zástupce firmy. Ten na základě informací od domácnosti ohledně její spotřeby a požadavků vypracuje konkrétní nabídku včetně dotace.
Celý proces zabere ideálně dva měsíce.
„Pokud ji zájemce nechce akceptovat, má možnost tak učinit bez jakékoli sankce. Pokud mu vyhovuje, uzavřeme smlouvu. Následně na základě plné moci podáme žádost o dotaci,“ vyjmenoval Milota jednotlivé kroky.
„Po jejím schválení následuje přípravná fáze (tu si případně udělá klient sám dle našich pokynů) a termín instalace, která dle velikosti a rozsahu systému trvá dva až šest dní,“ pokračoval Milota.
„Po instalaci je na řadě revize a revizní zpráva. Následuje doložení revizní zprávy na distributora a vyřízení prvního paralelního připojení, tedy výměna elektroměru,“ dodal.
Jakmile je celý systém FVE předán majiteli nemovitosti, dojde ze strany zákazníka k doplacení zbývající částky, neboť po podpisu smlouvy se platí „jen“ záloha v maximální výši 60 procent z celkové ceny.
Klient pak čeká na vyplacení státní dotace, na což firma dohlíží. Pak už jen zbývá záruční a pozáruční servis, který je spojený s monitoringem zařízení a možností vzdálené optimalizace a nastavení. Celý proces realizace trvá v ideálním případě přibližně dva měsíce.
Objevují se ale i případy, kdy k realizaci nedojde, protože firma odmítne instalaci FVE provést. V Acetexu se to děje zhruba u tří procent poptávek. Nejčastějším důvodem, proč firma instalaci odmítne, je nevyhovující stav střechy nebo rozvodů.
„Zájemci doporučíme, co a jak opravit či vyměnit, ale je jen na něm, zda se rozhodne tu investici udělat. A pokud ne, tak my musíme zakázku pro nevyhovující technické podmínky odmítnout,“ uzavřel Milota.